Brev:
Spisning, spise selv
12. januar 2013
Alder:
13 mdr.
Spisning, spise selv
Hej Helen,
Min dreng, Nikolaj på 13 mdr. spiser i lange perioder stort set ikke noget.
Han har de seneste mdr. døjet med tandfrembrud og vuggestuestart. Derudover har jeg ikke været særligt god til at lade ham spise selv.
Han er ret hårdt ramt af sygdom efter han er startet i vuggestue. Tror han har været syg 1/3 af tiden, hvilket vist er ganske normalt for årstiden og vuggestuestart.
Jeg har ikke ladet ham spise ret meget selv, mest frugt og grønt skåret ud eller lidt brød.
De ting tilsammen tror jeg har gjort at han i dag, stort set ikke vil spise noget. Han spiser som oftest en god portion havregrød med frugtmos på om morgenen, men derfra begynder det at blive svært.
Der kan så være et par dage ind i mellem hvor det går ok, men så bliver han syg eller får flere tænder (han er pt. igang med 4 kindtænder).
Jeg er lidt på bar bund i forhold til hvordan jeg kommer videre herfra. Jeg gør hvad jeg kan for at gøre spisesituationerne til noget hyggeligt og rart, hvor der er tid og ro. Jeg sørger for at lave noget mad, hvori der indgår de ting han kan lide og som er nemt for ham at tage op i hånden og spise selv.
Jeg lader ham også sidde med en ske eller gaffel selv, så han kan bruge den efterhånden som han finder ud af hvordan det skal gøres.
Til frokost er jeg virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre, han nægter pure at spise rugbrød. Har prøvet både med det grove som vi andre spiser og det lysere "Bondebrød", har prøvet at skære det i små bidder, i større stykker og i små klapsammener. Men lige meget hvad, spiser han det ikke. Det ryger direkte på gulvet!
Jeg lader som ingenting når det sker, siger bare "Nå, du er ikke sulten" og fjerner maden. Storebror har fået besked på også at lade som ingenting, selvom han synes det er lidt svært.
I vuggestuen er han begyndt at spise lidt til frokost, men de første 1½ mdr. nægtede han at spise og drikke derovre. Og der er stadig dage hvor han ikke spiser frokost derovre.
Jeg lader ham ikke sidde med fingrene i grød osv. det har jeg aldrig gjort, og kommer heller ikke til det. Min store søn på 15 år, fik heller ikke lov til den slags, og han har altid spist alt og var god til at spise selv.
Jeg kører i dag samme princip som tidligere. Der er det på bordet som er der, jeg ved der er noget han kan lide, så der bliver ikke lavet særlig mad til ham.
Det er kun til frokost jeg kan finde på at lave lidt grød til ham, men det kan han jo ikke blive ved med at leve af?
Han er en bestemt lille dreng, med et godt temperament. Han er heldigvis godt i stand, og man kan ikke se på ham at han ikke spiser ret meget. Han skal snart til sin 1 års undersøgelse, og jeg er spændt på hvad vægten siger der, men har ingen formodning om at han har tabt sig. (Undersøgelsen har været udskudt pga mere sygdom).
Håber du kan give mig lidt gode råd til hvordan jeg kommer videre nu. Eller bekræfte mig i at jeg gør det rigtige allerede.
På forhånd tak
En noget frustreret mor :-)