Spisning, spise selv

12. januar 2013

Alder:
13 mdr.

Spisning, spise selv

Hej Helen,

Min dreng, Nikolaj på 13 mdr. spiser i lange perioder stort set ikke noget.
Han har de seneste mdr. døjet med tandfrembrud og vuggestuestart. Derudover har jeg ikke været særligt god til at lade ham spise selv.
Han er ret hårdt ramt af sygdom efter han er startet i vuggestue. Tror han har været syg 1/3 af tiden, hvilket vist er ganske normalt for årstiden og vuggestuestart.
Jeg har ikke ladet ham spise ret meget selv, mest frugt og grønt skåret ud eller lidt brød.

De ting tilsammen tror jeg har gjort at han i dag, stort set ikke vil spise noget. Han spiser som oftest en god portion havregrød med frugtmos på om morgenen, men derfra begynder det at blive svært.
Der kan så være et par dage ind i mellem hvor det går ok, men så bliver han syg eller får flere tænder (han er pt. igang med 4 kindtænder).

Jeg er lidt på bar bund i forhold til hvordan jeg kommer videre herfra. Jeg gør hvad jeg kan for at gøre spisesituationerne til noget hyggeligt og rart, hvor der er tid og ro. Jeg sørger for at lave noget mad, hvori der indgår de ting han kan lide og som er nemt for ham at tage op i hånden og spise selv.
Jeg lader ham også sidde med en ske eller gaffel selv, så han kan bruge den efterhånden som han finder ud af hvordan det skal gøres.

Til frokost er jeg virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre, han nægter pure at spise rugbrød. Har prøvet både med det grove som vi andre spiser og det lysere "Bondebrød", har prøvet at skære det i små ...

Annonce

... bidder, i større stykker og i små klapsammener. Men lige meget hvad, spiser han det ikke. Det ryger direkte på gulvet!
Jeg lader som ingenting når det sker, siger bare "Nå, du er ikke sulten" og fjerner maden. Storebror har fået besked på også at lade som ingenting, selvom han synes det er lidt svært.

I vuggestuen er han begyndt at spise lidt til frokost, men de første 1½ mdr. nægtede han at spise og drikke derovre. Og der er stadig dage hvor han ikke spiser frokost derovre.

Jeg lader ham ikke sidde med fingrene i grød osv. det har jeg aldrig gjort, og kommer heller ikke til det. Min store søn på 15 år, fik heller ikke lov til den slags, og han har altid spist alt og var god til at spise selv.
Jeg kører i dag samme princip som tidligere. Der er det på bordet som er der, jeg ved der er noget han kan lide, så der bliver ikke lavet særlig mad til ham.
Det er kun til frokost jeg kan finde på at lave lidt grød til ham, men det kan han jo ikke blive ved med at leve af?

Han er en bestemt lille dreng, med et godt temperament. Han er heldigvis godt i stand, og man kan ikke se på ham at han ikke spiser ret meget. Han skal snart til sin 1 års undersøgelse, og jeg er spændt på hvad vægten siger der, men har ingen formodning om at han har tabt sig. (Undersøgelsen har været udskudt pga mere sygdom).

Håber du kan give mig lidt gode råd til hvordan jeg kommer videre nu. Eller bekræfte mig i at jeg gør det rigtige allerede.

På forhånd tak
En noget frustreret mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder